2023/092 Sirküler (23.06.2023)


BATI AKDENİZ İHRACATÇILAR BİRLİĞİ ÜYELERİNE
SİRKÜLER 2023-092

Sayın Üyemiz;

1. Bulgaristan Vize Uygulamaları

2. SKDM Geçiş Dönemi Raporlama Yükümlülüklerine İlişkin Taslak Yönetmelik Hakkında Kamu İstişare Süreci

3. Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması

4. 2023 Yılı Salçalık Domates Üretimi Hk.

5. Fas Korunma Önlemi- Çelik ve Borular

6. Marmomac 2023/ İstanbul Verona Direkt Uçak Seferi

Konularını içeren duyurularımızın detayları ekte sunulmuştur.

Bilgilerini rica ederim.

e-imzalıdır
Ümit SEZER
Genel Sekreter

1. Bulgaristan Vize Uygulamaları

T.C. Ticaret Bakanlığından alınan yazıya atıfla, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'nden alınan bir yazıda, Bulgaristan Bakanlar Kurulu'nun 12 Nisan 2023 tarihli Kararı kapsamında ülkenin vize rejiminde yapılan değişiklikle, Bulgaristan "C" tipi transit veya giriş vizesine gerek olmaksızın, Bulgaristan'a giriş yapabilmek veya ülkeden transit geçebilmek için, Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye girişte bir kez kullanılmış iki veya müteaddit girişli Schengen vizesi hamili olunması gerektiğinin kabul edildiği bildirilmektedir.

Mezkur yazıda, Türkiye ve Bulgaristan arasında 2007 yılında imzalanan "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Bulgaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında 10 Mart 1993 tarihinde Akdedilen Vize Anlaşması'nın Tadiline İlişkin Anlaşma"nın ikinci maddesi uyarınca ülkemiz vatandaşlarının girişlerinde aşağıdaki şekilde işlem yapıldığı belirtilmektedir;

• Bulgaristan "C" tipi transit/giriş vizesi olan veya Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye giriş için bir kez kullanılmış iki veya müteaddit girişli Schengen vizesi bulunan şoförlerin Bulgaristan'dan transit geçişlerine izin verilmektedir,

• Bulgaristan giriş vizesi olan veya Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye giriş için bir kez kullanılmış iki veya müteaddit girişli Schengen vizesi bulunan şoförlerin Bulgaristan'a yük boşaltmasına veya Bulgaristan'dan yük almasına izin verilmektedir,

• Bulgaristan "C" tipi transit/giriş vizesi olmayan ve Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye henüz giriş yapmamış Schengen vizesi sahibi şoförlerin Bulgaristan'dan transit geçişlerine bir deklarasyon ile müsaade edilmekte, bu kişilerin dönüşlerinde Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye giriş yaptıklarını ispat edememeleri halinde 500 Leva (yaklaşık 250 Euro) ceza uygulanmaktadır,

• Bulgaristan giriş vizesi olmayan ve Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye henüz giriş yapmamış Schengen vizesi sahibi şoförlerin Bulgaristan'a yük boşaltması veya Bulgaristan'dan yük alması durumunda, Schengen müktesebatını tam olarak uygulayan bir ülkeye giriş yaptıklarını dönüşlerinde ispat edememeleri halinde 500 Leva (yaklaşık 250 Euro) ceza uygulanmaktadır,

• İki veya müteaddit girişli Romanya vizesi ile Bulgaristan'dan transit Romanya'ya geçilmesine izin verilmektedir,

• Bulgaristan giriş vizesi olmayan iki veya müteaddit girişli Romanya vizesi sahibi şoförlerin bu vizeleri ile Romanya'ya giriş yapmış olmaları kaydı ile Bulgaristan'dan yük almalarına izin verilmektedir.

Uygulanan para cezasına itirazda bulunulmak istenilmesi halinde;

• Ceza tutanağın düzenlenmesinin akabinde 7 gün içerisinde ceza tutanağına, ceza kararının düzenlenmesinin akabinde 14 gün içerisinde ceza kararına itirazda bulunulabilmektedir.

• İtirazlar tutanağı ve kararı düzenleyen kurumlar nezdinde gerçekleştirilmektedir.

• İtirazda bulunulabilmesi için ödemenin yapılmamış olması gerekmektedir.

• İtirazda bulunulmak istenilmesi durumunda ödeme yapılmadan Bulgaristan'dan çıkılabilmekte, itirazlar Türkiye'den de yapılabilmektedir.

Uygulanan 500 Leva tutarındaki ceza alt limit olmakta, ihlal sayısına göre bu miktarın artış gösterebileceği ifade edilmektedir.

2. SKDM Geçiş Dönemi Raporlama Yükümlülüklerine İlişkin Taslak Yönetmelik Hakkında Kamu İstişare Süreci

T.C. Ticaret Bakanlığından alınan yazıya atıfla, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'nden alınan bir yazıda, Avrupa Komisyonu tarafından Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasına (Carbon Border Adjustment Mechanism-CBAM) yönelik hazırlanan Tüzük'e ilişkin yasama sürecinin, Avrupa Parlamentosu ve Konsey tarafından 10 Mayıs 2023 tarihinde imzalanmasının ardından tamamlandığı ve ilgili Tüzüğün, 16 Mayıs 2023 tarihli ve L 130/52 sayılı AB Resmi Gazetesi'nde yayımlandığı ifade edilmektedir. 1 Ekim 2023 tarihinde başlayacak olan geçiş dönemindeki raporlama yükümlülüklerine ilişkin taslak mevzuat ve eklerine ilişkin kamu istişare sürecinin ise 13 Haziran 2023 tarihinde başladığı ve 11 Temmuz 2023 tarihine kadar devam edeceği ifade edilmektedir.

Bu doğrultuda, Komisyon'a iletilmesinde fayda görülen görüş ve değerlendirmelerinizin 3 Temmuz 2023 Pazartesi tarihine kadar Genel Sekreterliğimize (arge@baib.gov.tr) bilgi amaçlı gönderilmesi ve https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13873-The-reporting-obligationsduring-the-transitional-period-of-the-carbon-border-adjustment-mechanism_en bağlantısından Avrupa Komisyonu'na iletilmesi gerekmektedir.

EK-1: Görüş Bildirim Formu

3. Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması

T.C. Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıya atfen, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)'nden alınan yazıda, Avrupa Komisyonu tarafından "Fit for 55" iklim paketi kapsamında yer alan Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması'na (Carbon Border Adjustment Mechanism-CBAM) yönelik olarak AB Konseyi, Avrupa Parlamentosu (AP) ve Komisyon tarafından üzerinde uzlaşı sağlanan metnin, 18 Nisan 2023 tarihinde AP Genel Kurulu tarafından, 25 Nisan 2023 tarihinde ise Konsey tarafından onaylandığı belirtilmektedir.

AP ve Konsey tarafından 10 Mayıs 2023 tarihinde imzalanmasıyla birlikle yasama süreci tamamlanan mevzuat, 16 Mayıs 2023 tarihli ve L 130/52 sayılı AB Resmi Gazetesi'nde yayımlanmıştır. Bu çerçevede, yalnızca raporlama yükümlülüklerinin yerine getirileceği geçiş döneminin 1 Ekim 2023 tarihi itibarıyla uygulanmaya başlayacak olduğu, ilk raporlama döneminin 31 Ocak 2024 tarihinde sona ereceği ifade edilmektedir.

Diğer taraftan, SKDM kapsamında emisyonların raporlanmasına yönelik kuralların, AB Üye Devletleri uzmanlarından oluşan SKDM Komitesine danışıldıktan sonra Komisyon tarafından kabul edilecek bir uygulama yönetmeliğinde daha ayrıntılı olarak düzenlenmesinin beklenmekte olduğu, konuya ilişkin olarak Komisyon tarafından yayımlanan soru-cevap belgesinin ekte sunulduğu bildirilmektedir.

EK-2: SKDM Hakkında Soru-Cevap Belgesi

4. 2023 Yılı Salçalık Domates Üretimi Hk.

T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıya atıfla, Türkiye İhracatçılar Meclisi(TİM)'nden alınan yazıda, ülkemiz domates üretim miktarının 2022 yılında 13 milyon ton olarak gerçekleştiği, 2021/2022 pazarlama yılında domates ürününde yeterlilik oranının %123,7 olduğu ifade edilmektedir.

2023 yılı domates üretim sezonu kapsamında yapılan saha gözlemleri ve fide satışları dikkate alındığında, salçalık domates üretiminde geçen yıla göre bir artış beklendiği ifade edilmektedir. Bu nedenle, depolama süresi kısa olan salçalık tarla domatesinde hasat zamanında pazarlama sorunu yaşanmaması ve üretimin sürdürülebilirliğinin etkilenmemesi amacıyla özellikle sözleşmeli üretim yapan tarafların sözleşme şartlarına uygun hareket etmelerinin büyük önem arz ettiği belirtilmektedir.

5. Fas Korunma Önlemi- Çelik ve Borular

T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Fas tarafından "Çelik ve Demir Borular” (73.06.19.10.90; 73.06.19.99.00, 73.06.30.10.99; 73.06.30.99.00; 73.06.50.10.90; 73.06.50.99.00; 73.06.61.10.00; 73.06.61.90.00; 73.06.69.10.00; 73.06.69.99.00; 73.06.90.10.90; 73.06.90.99.00) GTP kodları altında kayıtlı ürünlerin ithalatına karşı korunma önlemi uygulandığı bildirilmektedir.

Konuya ilişkin edinilen bilgiye göre, korunma önleminin uzatılmasına ilişkin bir örneği ekte yer alan bildirim uyarınca bir soruşturma başlatıldığı, buna göre soruşturmaya taraf olmak isteyen firmaların en geç 18 Temmuz 2023'e kadar taraf olabileceği belirtilmektedir. Ayrıca soru formu edinmek ve doldurmak isteyen ilgililerin en geç 30 Haziran 2023'e kadar soruşturma otoritesiyle temasa geçmesi gerektiği ifade edilmektedir. Soruşturma otoritesinin adres ve e-mail bilgilerinin bildirimde yer aldığı belirtilmektedir.

EK-3: Bildirim

6. Marmomac 2023/ İstanbul Verona Direkt Uçak Seferi

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB)'nden alınan bir yazıda, İtalya'nın Verona şehrinde düzenlenecek "Marmomac Doğal Taş ve Teknolojileri” fuarına "İstanbul-Verona-İstanbul” direkt uçuş seferlerini yapacak özel uçak organizasyonu İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) tarafından gerçekleştirilecektir.

Gidiş Tarihi : 25 Eylül 2023 11:30 (İstanbul Havalimanı - Verona Villafranca Havalimanı)

Dönüş Tarihi : 29 Eylül 2023 18:30 (Verona Villafranca Havalimanı - İstanbul Havalimanı)

Uçak bilet fiyatı kişi başı çift yön 685 USD, tek yön (İstanbul-Verona ya da Verona-İstanbul) 355 USD olup özel uçakta yer almak isteyen firmaların bilet bedelini İMİB'in aşağıdaki banka hesabına, ödeme açıklamasına "Marmomac 2023 Özel Uçak” yazarak yatırmaları gerekmektedir.

Kesin Kayıt Formu: https://tinyurl.com/2023ozelucak

*Seyahat belgelerinin oluşturulabilmesi amacıyla, bağlantıda bulunan kesin kayıt formunun her bir yolcu için ayrı ayrı ve eksiksiz olarak doldurulmasının önem arz ettiği belirtilmektedir.

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Banka Hesap Bilgileri

BANKA : VAKIFLAR BANKASI

IBAN (USD) : TR97 0001 5001 5804 8012 0284 44

ŞUBE : GÜNEŞLİ TİCARİ

HESAP NO : 00158048012028444

Acente Yetkilisi: Tuğba GÜNAY 0542 309 49 72 tugba.gunay@venntour.com

İMİB İletişim Bilgileri: Emre SARIKAYA 0212 454 0 111 emre.sarikaya@immib.org.tr



Ekler:
EK-1.docx

EK-2.pdf

EK-3.pdf

Tüm soru, görüş ve önerileriniz için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Belirttiğiniz GSM numarasına gönderilen 4 haneli SMS Doğrulama Kodunu giriniz.

SMS Doğrulama Kodu Hatalı

Mesajınız başarılı bir şekilde iletilmiştir. En kısa sürede tarafınıza bilgi verilecektir.

Hata oluştu. Lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.